Agressie protocol
Helaas worden wij in onze huisartsenpraktijk soms geconfronteerd met agressie. Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen, en heel zelden om vernielingen of fysiek geweld richting medewerkers (zoals slaan of schoppen). Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Wij vinden agressief gedrag onacceptabel. Wij willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren en hebben daarom een agressie protocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.
Protocol
Agressie accepteren wij niet. Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden intern besproken.
De huisarts van de betrokken patiënt wordt hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. De huisarts neemt zo nodig contact op met de patiënt om het voorval te bespreken en de vervolg actie te bepalen.
In geval van zeer ernstige bedreigingen, al dan niet met lichamelijk geweld, zullen wij aangifte doen.
Agressie voorkomen
Graag willen wij agressie in onze praktijken voorkomen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos, dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. Ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener fouten maken.
Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan vinden wij het belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Dat is in ons beider belang. Wij kunnen ervan leren en onze zorg verbeteren.
Dus bent u boos of geïrriteerd? Vraag dan om een gesprek even apart, en niet aan de balie. Samen met u zullen we dan naar een oplossing zoeken.
Met vriendelijke groet,
Team HGP